ردیف
|
عنوان
|
وزن
|
امتياز
|
1
|
عمومي:
|
(90)
|
|
1-1
|
پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران
|
5
|
|
1-2
|
وجود نقشه سایت
يا فهرست موضوعي
|
5
|
|
1-3
|
جستجوی ساده
|
5
|
|
1-4
|
جستجوي پيشرفته (در اين امكان فيلترگذاري براي كل محتواي وبسايت انجام
ميشود، اين امكان در برخي وبسايتها ميتواند با فيلد بعد تركيب شود)
|
5
|
|
1-5
|
فيلترگذاري اختصاصي (دربخشهايي كه تعدد اسناد و اطلاعات وجود دارد –
مانند قوانين و مقررات – براساس دستهبندي مناسبي كه در بخش "اخبار و
اطلاعات" – رديف 3 معيارها - آمده است، در جهت سهولت دسترسي به اطلاعات
امكان فيلترگذاري قرار داده شود. تفاوت فيلتر با جستجوي پيشرفته در اين
است كه فيلتر فقط اطلاعات همان بخش را نمايش ميدهد)
|
5
|
|
1-6
|
امكان نسخه قابل چاپ كليه صفحات
|
10
|
|
1-7
|
وجود
نسخة انگليسي (حداقل محتوا در نسخة انگليسي، بايد شامل بخش "معرفي و
ارتباط" – رديف2 معيارها - باشد)
|
10
|
|
1-8
|
شمارشگر
مراجعان براي هر صفحه
|
5
|
|
1-9
|
مکان فضای میزبانی سایت در داخل کشور
|
5
|
|
1-10
|
اختصاص آدرس با پسوند
.ir
|
5
|
|
1-11
|
تناسب نام دامنه با حوزه فعاليت و نيز كوتاه بودن آدرس
|
5
|
|
1-12
|
سازگاري با مرورگرهاي مختلف به
صورتيكه وبسايت در همه مرورگرها به يك شكل واحد مشاهده شود
(حداقل
چهار مرورگر
Internet Explorer (
),
Opera (
),
Fire Fox (
),
Google Chrome (
))
|
5
|
|
1-13
|
در دسترس بودن وبسايت و خدمات آن به صورت 24 ساعت شبانهروز، 7 روز
هفته و 365 روز سال
|
10
|
|
1-14
|
عدم وجود تبليغات نامرتبط، پنجرههاي بازشونده خودكار
و تبليغات ناخواسته
|
5
|
|
1-15
|
فعال بودن كليك راست (اين قابليت امكان كپي كردن متن را به بيننده
خواهد داد)
|
5
|
|
2
|
معرفي و ارتباط:
|
(50)
|
|
2-1
|
معرفی کامل شامل: آرم، شرح وظایف کلی، تشکیلات و ساختار سازماني
(ساختار به صورت ابرمتني
يا
فراپيوند
درج شده باشد و حتيالمقدور از تصوير چارت استفاده نگردد)،
هدف، سياست، خط مشي، ماموريت، چشم انداز، نوع فعاليت، خدمات مرتبط با
موضوع وبسايت و معرفي واحدهای وابسته
|
10
|
|
2-2
|
اطلاعات تماس موارد زير (با رعايت
شرح موجود در بندهاي
A،
B
و
C):
I.
شركت ارزيابي شونده (5)
II.
مديران صاحب مسئوليت و پاسخگوي شركت و چگونگي تعيين وقت ملاقات (5)
III.
مسئول بارگذاري محتواي وبسايت (5)
IV.
سازمانهاي بالادستي، زيرمجموعه و همكار (5)
A.
اطلاعات تماس فردي شامل: نام و نام خانوادگي، سمت، موضوع پاسخگويي
(بازديد كننده بايد بداند در چه موضوعي ميتواند با فرد مورد نظر تماس
بگيرد) آدرس پستي (آدرس پستي بايد كامل و شامل كدپستي، نام ساختمان،
پلاك، طبقه، شماره يا عنوان اتاق باشد)، شماره تلفن مستقيم و داخلي
(اعلام كد يا پيششماره شهرستان)
، پست الكترونيك سازماني، نمابر
B.
اطلاعات تماس شركت شامل: شماره تلفنخانه، گويا، نمابر، آدرس پستی، پست
الکترونیک (e-Mail)،
ساعات كار و ايام تعطيلات دستگاه، تصوير نقشه دسترسي به آدرس،
تصوير ساختمان و سردرورودي، نحوه دسترسي به حمل و نقل عمومي و يا
پاركينگها، آدرس الكترونيكي وبسايت
(اعلام آدرس وبسايت در اين بخش جهت
تكميل اطلاعات ارائه شده به بازديد كننده بوده و ارتباطي به بخش
پيوندها ندارد)
C.
درجهت جلوگيري از هجوم ايميلهاي تبليغاتي و اسپم، اعلام پست الكترونيك
بايد با فرمت غير قابل شناسايي توسط رباتهاي الكترونيك باشد – مثال:
name(at)site.ir
|
20
|
|
2-3
|
وجود فرم
الكترونيك جهت ارتباط با مديران شركت و نيز مسئول وبسايت، با حفظ
محرمانگي
(محرمانگي در اينجا به معناي اجباري نبودن تكميل فيلدهاي مشخصات شخصي
است)
|
10
|
|
2-4
|
وجود دو عنوان "تماس با ما" و
"دربارة ما" با محتواي موارد فوق
|
5
|
|
2-5
|
مشاهده دو عنوان "تماس با ما" و "دربارة ما" در بخش مشخصي از وبسايت
(بعضاً مشاهده شده در برخي وبسايتها اين دو عنوان در دو بخش متفاوت –
يكي در منوي بالا و ديگري در منوي سمت راست- درج شدهاند و بيننده به
راحتي قادر به مشاهده آنها نيست)
|
5
|
|
3
|
اطلاعرساني و اخبار:
|
(90)
|
|
3-1
|
مجزا
بودن وبسايت خبري از وبسايت اصلي شركت (در جهت استفاده بهتر
بازديدكننده از امكانات وبسايت اصلي، وبسايت خبري به صورت يك زيرسايت
با فرمت
http://news.site.ir
ايجاد شود)
|
10
|
|
3-2
|
اخبار،
رویدادها و اطلاعیهها با ذکر مرجع و تاریخ درج و وجود نسخه
RSS
(RSS
فقط برای بخش خبر)
|
5
|
|
3-3
|
فعالیتها و تصمیمهاي مسئولان دستگاه، با ذكر تاريخ رخداد
|
5
|
|
3-4
|
اطلاعات آماری مربوط به آن دستگاه در بخش مستقل با ذکر تاریخ استخراج
|
10
|
|
3-5
|
مجموعه
قوانین، مقررات، آئیننامهها، بخشنامهها و ضوابط، با ذكر تاريخ تصويب
سند (در صورت تعدد عناوين، اسناد اين بخش در دو دستهبندي موضوعي و نوع
سند ارائه گردند)
|
15
|
|
3-6
|
وجود بخشهايي مانند نشريه، مقاله،
گزارش و برنامههاي جاري و آتي، با ذكر تاريخ توليد
(در
صورت تعدد عناوين، اسناد اين بخش در دو دستهبندي موضوعي و نوع سند
ارائه گردند)
|
10
|
|
3-7
|
وجود بخش گالري تصاوير با ذكر تاريخ
(دستهبندي مناسب، انتخاب عناوين كلي و نيز توضيح مختصر براي هر عكس در
اين بخش از اهميت خاصي برخوردار است)
|
5
|
|
3-8
|
درج
شناسنامه خدمات الكترونيك، غيرالكترونيك و واگذار شده به دفاتر پيشخوان
|
10
|
|
3-9
|
فهرست
خدمات قابل ارائه در دفاتر پيشخوان دولت و ليست دفاتر ارائه دهنده آن
خدمات
|
10
|
|
3-10
|
درج راهنماي نحوة تكميل فرمهاي الكترونيكي موجود
در وبسايت
|
10
|
|
4
|
پيوندها:
|
(30)
|
|
4-1
|
معرفی آدرس وبسايتهاي اينترنتي دستگاههاي بالادستي، زيرمجموعه،
وبسايتهاي همكار و مرتبط (سازمانهای غیروابسته) با دستهبندي مناسب
و مجزا
|
5
|
|
4-2
|
لينك به
فهرست وبسايتهاي صنعت آب و برق - موجود در پرتال وزارت نيرو به آدرس
www.moe.gov.ir
(به
دليل تغييرات مستمر آدرس شركتهاي مرتبط با صنعت آب و برق لينك به
پرتال وزارت نيرو به عنوان مرجع داراي امتياز است)
|
10
|
|
4-3
|
درج تیتر مناسب از آدرس پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری،
ریاست جمهوری، پرتال ملي و استاني و ساير لينكهاي بخشنامهاي، در
نقطهای مناسب در صفحه اصلی سایت
|
5
|
|
4-4
|
عدم وجود لينكهاي غيرفعال
|
5
|
|
4-5
|
لينكهاي خارجي (بجز صفحات داخل خود وبسايت) در صفحة جديد باز شوند
(اين امكان باعث ميشود تا بيننده از صفحة مورد بازديد خارج نشود)
نكته:
كليه
URLهاي
درج شده در اين بخش بايد لينك به همان آدرس بوده تا بيننده نياز به كپي
كردن آدرس در مرورگر نداشته باشد.
|
5
|
|
5
|
پرسش و نظر:
|
(20)
|
|
5-1
|
وجود بخش ارسال نظر به دو صورت متن
و راي
|
5
|
|
5-2
|
بخش
پرسشهای متداول
FAQ
|
10
|
|
5-3
|
امكان طرح پرسش جديد (خارج از ليست
FAQ)
از طرف بازديد كننده، توسط فرم الكترونيك
|
5
|
|
6
|
جلوههاي ويژه:
|
(10)
|
|
6-1
|
عدم
استفاده از نوشتارها و گرافیکهای متحرک، موسیقی و
Pop Up
|
5
|
|
6-2
|
در صورت استفاده از تصاوير و جلوههاي رسانهاي (Flash)،
با ابعاد مناسب،
كم حجم
و نيز مرتبط با موضوع فعاليت وبسايت استفاده شده باشد
|
5
|
|
7
|
متن:
|
(20)
|
|
7-1
|
استفاده از فونتهاي با استاندارد
Unicode
و خوانا (مانند
Tahoma) با سايز مناسب (در
سايز
Small
و يا
Point 12 و يا
13px)
|
5
|
|
7-2
|
رنگ متن بايد متناسب با موضوع وبسايت بوده و از تعدد رنگ متن در يك
صفحه پرهيز شود
|
5
|
|
7-3
|
از
Bold
و
Italic
نمودن فقط براي عناوين كوتاه استفاده شود
|
5
|
|
7-4
|
عدم استفاده از واژگان بيگانه براي
كلماتي كه معادل فارسي آن وجود دارد و عدم اشتباه تايپي
|
5
|
|
8
|
صفحة اصلي:
|
(70)
|
|
8-1
|
سرعت
مناسب بارگذاري (بالاآمدن) صفحه اصلي وبسايت
(15)
|
15
|
|
8-2
|
طراحي صفحة اصلي به يكي از دو روش زير :
I.
سنتي: بدون عرض و ارتفاع اضافي باشد (بدون اسكرول - بدون نياز به
لغزاندن صفحه) (اين مورد براي مانيتورهاي 17 اينچ به بالا و رزلوشن
حدود 1024*1280 بررسي ميشود)
(5)
II.
جديد:
براساس آخرين استاندارد سئو،
صفحه اصلي
ميتواند اسكرول ارتفاعي داشته باشد مشروط
بر استفاده از آيكنهاي و كادرهاي بزرگ، عناوين و منوهاي مناسب جهت
استفاده سادهتر و كليك در موبايلهاي لمسي، فبلت، تبلت و مانيتورهاي
لمسي (در اين حالت عدم وجود اسكرول افقي همچنان مدنظر است)
(15)
|
20
|
|
8-3
|
امکان
دسترسی به صفحه اصلي سایت از همه صفحهها، حداقل به يكي از شيوههاي
زير:
I.
مشاهده
عنوان "صفحه اصلي" در همه صفحات و در يك جاي واحد
II.
لينك
بودن آرم شركت (موجود در بنر) به صفحه اصلي
|
5
|
|
8-4
|
ناوبري مناسب در همه صفحات
(مشخص بودن مكان بازديدكننده در هر نقطه
و وجود پيوند به يك صفحه بالاتر)
|
5
|
|
8-5
|
دسترسي مستقيم به صفحات و بخشهاي
مهم وبسايت از صفحة اصلي، خصوصاً خدمات الكترونيكي (بيننده به راحتي
بتواند به خدمت مورد نظر خود برسد اين امر فراي از منوي اصلي بوده و
ميتواند توسط آيكنهاي مشخص و يا طراحي مناسب تحقق پذيرد)
|
5
|
|
8-6
|
عدم استفاده از كدهاي آماده
وبسايتهاي ديگر، جهت حفظ امنيت و يكپارچگي كدهاي وبسايت (مانند
اوقات شرعي، آماربازديد، وضعيت آب و هوا و...)
|
10
|
|
8-7
|
درج
شعار سال در صفحة اصلي (شعار سال ميتواند در
MasterPage
–مثلاً بنر سايت- قرار داده شود تا در كليه صفحات قابل مشاهده باشد،
همچنين درج شعار سال در زيرسايتهاي شركت اجباري نيست)
|
10
|
|
9
|
حقوق معنوي:
|
(20)
|
|
9-1
|
قانون كپي رايت: اعلام مجاز (با ذكر شرايط) يا غيرمجاز بودن استفاده از
مطالب وبسايت
|
5
|
|
9-2
|
حريم خصوصي: اعلام به بازديدكنندگان (مانند تكميل كنندگان فرمهاي
الكترونيكي) كه اطلاعات خصوصي آنها در اختيار عموم قرار نميگيرد
|
5
|
|
9-3
|
رعايت حقوق معنوي پديدآورندگان
مطالب مندرج در وبسايت و ذكر نام، آدرس وبسايت و لينك به مرجع مطالب
|
5
|
|
9-4
|
وجود اطلاعات مربوطه به نويسندگان و
ويرايش كنندگان صفحات وبسايت
|
5
|
|
10
|
محتوا:
|
(150)
|
|
10-1
|
پوشش و جامعيت اطلاعات و مطابق بودن
محتوا با هدف و ماموريت وبسايت (اين بند متون و محتوا را در حالت كلي
ارزيابي ميكند و به انشاء متون كاري ندارد)
|
10
|
|
10-2
|
گويا و واضح بودن متون و محتواي
مطالب (در اين بند انشاء متون مورد ارزيابي قرار گرفته به صورتي كه
ابهامي براي بيننده باقي نماند و بدون نياز به تماس تلفني يا مراجعه
حضوري به هدف خود برسد)
|
10
|
|
10-3
|
استفاده از عناوين مرتبط، گويا و
قابل فهم (گروهبندي و دستهبندي مناسب منوها، مطالب و موضوعهاي
موجود در وبسايت جهت هدايت بهتر بيننده)
|
10
|
|
10-4
|
تطابق عنوان با محتواي هر صفحه
|
10
|
|
10-5
|
سلسله مراتبي بودن محتوا
(زيرعنوانها و زيرمنوها كاملاً مرتبط با عنوان اصلي بوده و بيننده به
راحتي بتواند پيشبيني عناوين زيرين را بنمايد)
|
10
|
|
10-6
|
عدم
وجود موارد زير:
I.
صفحات بدون محتوا و مطالب تكراري
(5)
II.
لينكهاي داخلي غير فعال
(5)
III.
صفحات و لينكهاي تكراري
(5)
IV.
مطالب (اخبار، مقاله، ارائه مطلب و...) سایر وبسايتهای نامرتبط (كپي
كردن مطالب نامرتبط با موضوع وبسايت و بدون ذكر منبع و بارگذاري
فايلهاي توليد شده توسط ساير وبسايتها در وبسايت شركت، از مصاديق
اين بند است)
(5)
|
20
|
|
10-7
|
بهروزرسانی مستمر وبسايت با درج تاریخ بهروزرسانی (بيننده با يك
نظر، پويايي و به روز بودن وبسايت را متوجه شود)
|
5
|
|
10-8
|
بيننده به راحتي، بدون فكر و تحليل
بايد به مطلب مورد نظر دست يابد (اين عبارت برگرفته از كتب معتبر
بينالمللي بوده و عبارت "بدون فكر و تحليل" در وبسايتهاي معروف دنيا
كاملاً موضوع جاافتادهاي است)
|
10
|
|
10-9
|
تناسب عمق وبسايت (بازديدكننده
حداكثر با سه كليك به صفحة مورد نظر دست يابد)
|
10
|
|
10-10
|
عناوين اصلي منو حداكثر ميتوانند
داراي دو زيرمنو باشند (اين بند، مربوط به بررسي ظاهر منوها بوده و
ارتباطي با بند "تناسب عمق وبسايت" ندارد)
|
10
|
|
10-11
|
ارائه مطالب توسط متن (html)
بوده و در صورت لزوم امكان دانلود فايل (با فرمت
Doc, pdf)
در كنار متن (براي مثال در
صورت عدم نياز به استناد، از تصوير متن استفاده نگردد)
|
10
|
|
10-12
|
براي هر فايل قابل دانلود، فرمت، حجم و تاریخ فایلهای قرارداده شده
قید شده باشد و در جهت استفاده بهتر بيننده، تا آنجا كه ممكن باشد حجم
فايلها كم باشد
|
10
|
|
10-13
|
هر مطلبي كه در وبسايت قرار
ميگيرد بايد داراي تاريخ باشد (بيننده به راحتي بايد از تاريخ درج
مطالب وبسايت آگاهي يابد، حتي مطالبي كه گذر زمان از اهميت و اعتبار
آنها كم نميكند)
|
10
|
|
10-14
|
عدم استفاده از عناوين "بايگاني" يا
"آرشيو" (قديم يا جديد بودن مطالب امري نسبي بوده و چه بسا مطالبي كه
از ديد شركت قديمي شده و بايد در آرشيو قرار گيرد، از ديد بازديد كننده
سايت كاملاً جديد باشد. بنابراين استفاده از اين دو عنوان فقط در شرايط
خاص كه جايگزيني ندارد توجيه خواهد داشت)
|
10
|
|
10-15
|
ایجاد
قسمتهای جدید، ابتکار و خلاقیت (اين بند ميتواند در تمامي بندها،
مانند طراحي نيز ارزيابي گردد)
|
5
|
|
11
|
فرمهاي الكترونيكي:
|
(50)
|
|
11-1
|
مشخص بودن فیلدهای اجباری (مشخص بودن فیلدهای اجباری با ستاره یا ذکر
کردن)
|
5
|
|
11-2
|
توضيح متني نحوه تكميل هر فيلد و پيغام خطاي مجزا
براي هر فيلد،
در صورت تكميل اشتباه فيلد توسط بازديدكننده (مثال: در صورت اشتباه
وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل نامعتبر، اعلام خطا نماید)
|
5
|
|
11-3
|
امکان پرکردن فيلدها با لغات پیشنهادی خودکار برای یکپارچکی پایگاه
دادهها (استفاده از ليست کشویی، راديويي و يا چند گزينهاي)
|
5
|
|
11-4
|
امکان اصلاح اطلاعات پر شده در فرم (اين حالت عموميت نداشته و براي
موارد خاص از جمله پروفايل شخص قابل تعريف است)
|
5
|
|
11-5
|
امكان مشاهده فرم تكميل شده قبل از ارسال نهايي (جهت اطمينان
بازديدكننده از صحت اطلاعات)
|
5
|
|
11-6
|
امكان اخذ خروجي فايل از فرم تكميل شده
|
5
|
|
11-7
|
وجود راهنما و نمونه فرم پر شده قبل از ورود به فرم اصلي
|
5
|
|
11-8
|
احراز هویت افراد،
مکان و آدرس از طریق
GSB
(اتصال به ديتابيسهاي ثبت احوال، پست و غيره)
|
15
|
|
12
|
طراحي:
|
(60)
|
|
12-1
|
كاربرپسندي
و جذابیت دیداری (ترکیب رنگهای متناسب با موضوع و عنوان سایت، جداول،
اشکال، متون، تصاویر)
|
10
|
|
12-2
|
طراحي واكنشگرابراي
قالب،
در جهت نمايش صحيح سايت در نمايشگرهاي با سايز مختلف (مانيتور،
موبايل، تبلت و فبلت)
|
10
|
|
12-3
|
طراحي يك قالب ثابت در كل وبسايت
(در صورت استفاده از مدل
Tabular
در صفحة اصلي، حداقل سرصفحه (Banner)
و پاصفحه در كليه صفحات يكسان باشد)
|
10
|
|
12-4
|
بنر وبسايت ميتواند شامل نام كامل
شركت، آرم و
URL
باشد
(اين موضوع
شامل كليه زبانهاي وبسايت است و عبارت كامل لاتين حروف اختصار
استفاده شده در
URL
يا نام
انگليسي شركت نيز ميتواند در بنر درج گردد)
|
10
|
|
12-5
|
تغيير چيدمان اجزاي اصلي وبسايت مانند بنر و منوها براي زبان دوم
(براي مثال منوي اصلي براي زبان فارسي، سمت راست و براي انگليسي، سمت
چپ قرار گيرد)
|
5
|
|
12-6
|
استفاده از طرح و شماي مشابه در وبسايتهاي چند زبانه
|
5
|
|
12-7
|
استفاده مناسب از آيكنهاي زيبا و با كيفيت جهت راهنمايي بهتر
بازديدكنندگان
|
5
|
|
12-8
|
فرمت تصاوير استفاده شده بايدpng,
Jpg, gif
بوده
و با حجم بسيار پايين درج شوند
|
5
|
|
13
|
مديريت مصرف:
|
(20)
|
|
13-1
|
وجود بخش مديريت مصرف با محتواي
زير:
I.
محاسبه
هزينه مصرف، هم به صورت اطلاع رساني و هم محاسبه الكترونيكي (اين مورد
ممكن است براي برخي از شركتها –مانند آب- عدم مصداق باشد)
(10)
II.
متون
راهنمايي كننده راجع به نحوه مديريت مصرف از جمله طراحي منزل يا محل
كار و نيز راهنماي انتخاب كالاهاي مرتبط با آب و برق
(10)
|
20
|
|
14
|
زيرسايت:
(گستردگي مطالب و نياز به وبسايت تخصصي، سازمان را به سمت ايجاد
زيرسايت سوق ميدهد كه در اين صورت بايد موارد زير لحاظ گردد)
|
(50)
|
|
14-1
|
آدرس زيرسايت بايد با فرمت
http://subdomain.site.ir
باشد (فرمت مذكور به دليل
سهولت اعلام عمومي و استفاده آسانتر كابران، بر فرمت
http://www.site.ir/subdomain
اولويت دارد)
|
10
|
|
14-2
|
انتخاب
آدرس زيرسايت (URL)
متناسب با موضوع، كوتاه و ساده
|
10
|
|
14-3
|
لينك به
پرتال اصلي شركت از هر زيرسايت به صورت آيكن واضح و مجزا (درج شعار
سال، لينكهاي اجباري و امتيازدار مندرج در بند 4، براي زيرسايتها
نياز نيست)
|
10
|
|
14-4
|
وجود بخش پيوندها جهت معرفي سايتهاي مرتبط با موضوع تخصصي همان
زيرسايت
|
5
|
|
14-5
|
كليه
زيرسايتها بايد از يك قالب با چارچوب واحد استفاده نمايند (رنگ
زيرسايتها ميتواند با يكديگر متفاوت باشد)
|
10
|
|
14-6
|
كليه مطالب و محتواي هر زيرسايت
بايد كاملاً تخصصي و صرفاً پيرامون موضوع وبسايت باشد (از پركردن
بيمورد محتواي زيرسايت و كپي مطالب از پرتال سازمان يا ساير سايتها
جداً پرهيز شود)
توضيح:
در شركتهاي داراي زيرسايت، سايت اصلي شركت ميتواند به مثابه ويترين
عمل كرده و در طراحي قالب، تفاوتهاي عمدهاي با زيرسايتها داشته
باشد.
|
5
|
|
15
|
امنیت:
(دو مورد زیر در صورت صلاحدید ارزیاب با هماهنگی مسئول سایت انجام می
شود)
|
(70)
|
|
15-1
|
اعمال استانداردهای امنیتی بر روی سرور (اعم از فایروال، آنتی ویروس،
بستن پورت های غیرمجاز و...)
|
25
|
|
15-2
|
CMS
مورد استفاده باید دارای حداقل استانداردهای امنیتی باشد
|
25
|
|
15-3
|
اخذ گواهينامه
SSL
و آدرس داراي پروتوكل
HTTPS
|
10
|
|
15-4
|
استفاده از فيلد كد كپچا
در كليه فرمهاي الكترونيكي
|
10
|
|
16
|
خدمات الكترونيكي:
|
(500)
|
|
16-1
|
امكان ثبت و پيگيري شكايت (اين امكان در اين مقطع فقط براي شركتهاي
مادرتخصصي الزامي و براي ساير شركتها الزامي
نيست با اين حال راهاندازي آن براي شركتهايي كه در شهرهاي بزرگ
فعاليت ميكنند ميتواند در كاهش مراجعه حضوري مردم مفيد باشد): (اين
امكان با هدف جلوگيري از مراجعه حضوري مردم به شركتها جهت مطرح نمودن
شكايت ايجاد شده و با ارائه كدرهگيري امكان پيگيري اينترنتي مراحل
انجام كار را به مشترك خواهد داد)
|
50
|
|
16-2
|
معرفي،
اطلاع رساني و ارتباط:
I.
معرفي خدمات
(وجود
يك لينك واضح و مشخص با عنوان خدمات الكترونيكي در صفحه اصلي وبسايت
با محتواي فهرست كليه خدمات ارائه شده، براساس عناوين مصوب هر شركت، در
وبسايت و لينك بودن هر عنوان به صفحه اختصاصي ارائه خدمت)
(10)
II.
مشخص بودن مراحل انجام کار و
معرفي
فرايند ارائه هر خدمت
در راهنما یا صفحه ارائه هر خدمت (راهنما ميتواند شامل متن، نمودار،
فلوچارت، فیلم آموزشی و الگوریتم اجراي فرايند باشد)
(10)
III.
فهرست شناسنامه خدمات به تعداد خدمات قابل ارائه توسط شركت (مشخصات،
نحوه ارائه و شرح هر خدمت و امکان ذخیره و چاپ اطلاعات)
(5)
IV.
اعلام زمان
(1-
درصورتي كه خدمت به صورت 24 ساعته ارائه نميشود، زمان ارائه خدمت
اعلام شود. 2- در صورت لزوم مراجعه حضوری کاربر، ساعات و مکان ارائه
خدمت در صفحه ارائه خدمت مشخص باشد. 3- اعلام حداكثر مدت زمان مورد
نياز براي تحويل خدمت)
(5)
V.
اعلام نحوه و مكان تحويل خدمت (وب، حضوري، تلفني، پست، ايميل، موبايل
يا پيشخوان)
(5)
VI.
پاسخگو بودن
سازمان (اعلام شيوه دسترسي به كاركنان پاسخگوي هر خدمت، امكان تعامل و
تماس بازديدكننده با مسئول ارائه خدمت {تلفن، ايميل، چت آنلاين} يا
وجود تلفن گويا)
(10)
VII.
اعلام آخرين وضعيت انجام خدمت در هر مرحله و در نهايت، نتیجه درخواست
خدمت به درخواست كنندگان از طريق وب، پيام كوتاه و ايميل (به اين معني
كه درخواست دهنده، بعد از ارسال فرمها و مدارك از طريق وبسايت، از
وضعيت درخواست خود مطلع شود)
(10)
VIII.
اعلام مشخصات واجدین شرايط و ضوابط دريافت هر خدمت
(5)
IX.
اعلام هزینه و شيوه واريز (رایگان بودن و یا میزان هزینه خدمت و همچنین
نحوه پرداخت {الکترونیکی يا حضوری} به همراه اطلاعات حساب)
(5)
X.
اعلام فهرست مدارك مورد نياز جهت اخذ هر خدمت
(5)
XI.
وجود
بخش "مشاهده قبض" صرفاً براي شركتهاي توزيع برق و آبفاي شهري و
روستايي (30)
XII.
خدماتي
كه فقط اطلاع رساني شده (به ازاي هر خدمت 1 امتياز) (60)
XIII.
خدماتي
كه بصورت تعاملي (قابل پيگيري توسط كد رهگيري) ارائه شده (به ازاي هر
خدمت 3 امتياز) (100)
XIV.
خدماتي
كه بصورت تراكنشي ارائه شده (به ازاي هر خدمت 6 امتياز) (ملاک، صحت
ارائه خدمات است) (120)
|
380
|
|
16-3
|
قابليت
پيگيري درخواست خدمت (وجود حداقل يكي از روشهاي معرفي شده: 1- ارائه
كارتابل جهت پيگيري و اطلاع از روند كليه درخواستها و عدم نياز به
ثبتنام مجدد و مجزا براي استفاده از ساير خدمات. 2-
امکان ارائه كد پیگیری الکترونیکی از طريق وبسايت، پيامكوتاه يا
ايميل 3- امکان بازیابی رمز عبور و كد پيگيري به صورت كاملاً
الكترونيكي بدون نياز به تماس با اپراتور {از طريق رايانامه و پيام
كوتاه}) 4- ارائه رسيد قابل چاپ به بازديدكننده بعد از انجام فرايند
تراكنش)
|
20
|
|
16-4
|
قرار داشتن كليه خدمات در يك وبسايت (برای دریافت خدمت، از صفحه خدمت
خارج نشود و تمام سامانه ها در یک آدرس قرار داشته باشند. بهتر است
كليه خدمات به صورت
SSO
باشد)
|
10
|
|
16-5
|
كامل بودن فرايند انجام الكترونيكي خدمت از شروع تا اتمام (براي مثال
نياز به مراجعه حضوري براي انجام بخشي از فرايند مانند تحويل مدارك،
نباشد)
|
40
|
|
جمع كل:
|
1300
|
|