آيين‌نامه‌ها

معیارهای ارزیابی جایگاه های الکترونیکی (وب سایت های) صنعت آب و برق - نسخه 3/1 خرداد 1393
1393/03/12

عنوان سایت:                                                        آدرس URL :                                      نام متولي:

عمومي

ردیف

شـــــــــــرح

امتیاز

نمره

1

پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران (5)

وجود نقشه سایت (5)

جستجوی ساده و پيشرفته (10)

امكان نسخه قابل چاپ كليه صفحات (10)

راه‌اندازي نسخة انگليسي وب‌سايت (10)

شمارشگر مراجعان به جایگاه براي هر صفحه (5)

مکان فضای میزبانی سایت در داخل کشور و اختصاص آدرس وب‌سايت با پسوند .ir (10)

سازگاري با مرورگرهاي مختلف (5)

60

 

2

معرفي:

آرم، معرفی کامل آن دستگاه، شرح وظایف کلی و واحدهای وابسته، تشکیلات و ساختار کمی دستگاه (چارت سازماني)، هدف، سياست، خط مشي، ماموريت، چشم انداز، نوع فعاليت و خدمات مرتبط با موضوع جايگاه (15)

اطلاعات تماس تلفن‌خانه، نمابر و آدرس پستی و الکترونیک (e-Mail)، تصوير نقشه دسترسي به آدرس (10)

نام، سمت، تلفن، پست الكترونيك افراد پاسخگو و صاحب مسئوليت (10)

وجود بخش‌هاي "تماس با ما" و "دربارة ما" (با محتواي موارد فوق) (5)

اطلاعات سازمان بالادستي و شركت‌هاي وابسته (اعم از نام، آدرس، تلفن و...) (10)

50

 

3

اخبار و اطلاعات:

اخبار، رویدادها و اطلاعیه‌ها با ذکر مرجع و تاریخ درج و نيز وجود نسخه RSS (RSS برای بخش خبر) (10)

درج فعالیت‌ها و تصمیم‌هاي مسئولان دستگاه (5)

اطلاعات آماری مربوط به آن دستگاه در بخش مستقل با ذکر تاریخ استخراج (15)

مجموعه قوانین، مقررات، آئین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و ضوابط (15)

وجود بخش‌هايي مانند نشريه، مقاله، گزارش، برنامه (جاري و آتي) (10)

وجود بخش گالري تصاوير (5)

60

 

4

پيوندها:

معرفی واحدهای وابسته به دستگاه، اطلاعات تماس و لینک به جایگاه‌های اینترنتی آنها از جمله لينك به فهرست سايت‌هاي صنعت آب و برق موجود در پرتال وزارت نيرو به آدرس http://www.moe.gov.ir (10)

درج تیتر مناسب از آدرس پایگاه اطلاع‌‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در نقطه‌ای مناسب در صفحه اصلی سایت (5)

لینک به جایگاه‌های اینترنتی مرتبط با فعالیت‌های دستگاه و اطلاعات تماس آنها (سازمان‌های غیروابسته) (10)

عدم وجود لينك‌هاي غيرفعال (5)

30

 

5

ارتباط:

امکان ارتباط مستقیم الكترونيكي (ايميل و فرم) با مدیران ارشد دستگاه و چگونگی تعیین وقت ملاقات (5)

وجود بخش ارسال نظر به دو صورت متن و راي (5)

بخش پرسش‌های متداول FAQ و امكان طرح پرسش از طرف بازديد كننده (10)

20

 

6

جلوه‌هاي ويژه:

عدم استفاده از نوشتارها و گرافیک‌های متحرک و موسیقی (5)

در صورت وجود تصاوير و جلوه‌هاي رسانه‌اي (Flash)، با ابعاد مناسب و نيز مرتبط با موضوع فعاليت جايگاه استفاده شده باشد (5)

10

 

7

متن:

استفاده از فونت‌هاي با استاندارد Unicode و خوانا (مانند Tahoma) با سايز مناسب (در سايز Small و يا Point 12 و يا 13px) (5)

رنگ متن بايد متناسب با موضوع جايگاه بوده و از تعدد رنگ‌ متن در يك صفحه پرهيز شود (5)

از Bold و Italic نمودن فقط براي عناوين كوتاه استفاده شود (5)

عدم استفاده از واژگان بيگانه براي كلماتي كه معادل فارسي آن وجود دارد و عدم اشتباه تايپي (5)

20

 

8

صفحة اصلي:

سرعت مناسب بارگذاري صفحه اصلي سايت  (15)

صفحة اصلي بدون عرض و ارتفاع اضافي باشد (بدون اسكرول - بدون نياز به لغزاندن صفحه) (20)

(مورد فوق براي مانيتورهاي 17 اينچ به بالا و رزلوشن حدود 1024*1280 بررسي مي‌شود)

امکان دسترسی به صفحه اصلي سایت از همه صفحه‌ها (5)

ناوبري مناسب در همه صفحات (مشخص بودن مكان كاربر در هر نقطه و وجود پيوند به يك صفحه بالاتر) (5)

دسترسي مستقيم به صفحات مهم سايت از صفحة اصلي (5)

عدم استفاده از كدهاي آماده سايت‌هاي ديگر جهت حفظ امنيت و يكپارچگي كدهاي سايت (مانند اوقات شرعي، آماربازديد، وضعيت آب و هوا و...) (10)

60

 

9

حقوق معنوي:

قانون كپي رايت: اعلام مجاز (با اعلام شرايط) يا غيرمجاز بودن استفاده از مطالب سايت (5)

حريم خصوصي: اعلام به كاربران (مانند تكميل كنندگان فرم‌هاي الكترونيكي) كه اطلاعات خصوصي آنها در اختيار عموم قرار مي‌گيرد يا خير (10)

رعايت حقوق معنوي پديدآورندگان مطالب مندرج در سايت و ذكر نام، آدرس سايت و لينك به مرجع مطالب (5)

20

 

10

محتوا:

وجود مطالب مرتبط با موضوع وب‌سایت (در تمام بخش‌ها) (20)

عدم وجود صفحات بدون محتوا و لينك‌هاي داخلي غير فعال (10)

به‌روزرسانی مستمر با درج تاریخ به‌روزرسانی، ایجاد قسمت‌های جدید، ابتکار و خلاقیت (10)

عدم وجود صفحات و لينك‌هاي تكراري (5)

گروه‌بندي و دسته‌بندي مناسب منو‌ها، مطالب و موضوع‌هاي موجود در سايت جهت هدايت بهتر بيننده (10)

بيننده به راحتي، بدون فكر و تحليل بايد به مطلب مورد نظر دست يابد (10)

تناسب عمق جايگاه (كاربر حداكثر با سه كليك به صفحة مورد نظر دست يابد) (10)

عناوين اصلي منو حداكثر مي‌توانند داراي دو زيرمنو باشند (10)

استفاده از عناوين مرتبط، گويا و قابل فهم و تطابق عنوان با محتواي هر صفحه (20)

گويا و واضح بودن متون و محتوي مطالب (10)

سلسله مراتبي بودن محتوا و تمايز بين محتواي مهم با ساير مطالب (5)

پوشش و جامعيت اطلاعات و مطابق بودن محتوا با هدف و ماموريت سايت (10)

ارائه مطالب توسط متن (html) و در صورت لزوم امكان دانلود فايل در كنار متن (براي مثال در صورت عدم نياز به استناد، از تصوير متن استفاده نگردد) (5)

وجود اطلاعات مربوطه به نويسندگان و ويرايش كنندگان صفحات سايت (5)

عدم استفاده از مطالب (اخبار، مقاله، ارائه مطلب و ...) سایر سایت های نامرتبط (10)

150

 

11

طراحي:

كاربرپسندي و جذابیت دیداری (ترکیب رنگ‌های متناسب با موضوع و عنوان سایت، جداول، اشکال، متون، تصاویر) (10)

وجود يك قالب ثابت در كل سايت و در صورت استفاده از مدل Tabular در صفحة اصلي، حداقل سرصفحه (Banner) و پاصفحه در كليه صفحات يكسان باشد (10)

بنر سايت مي‌تواند شامل نام كامل سازمان، آرم، URL و عبارت كامل لاتين حروف اختصار استفاده شده در URL باشد (10)

تناسب نام دامنه با حوزه فعاليت و نيز كوتاه بودن آدرس - در صورت استفاده از حروف اختصار لاتين براي URL، اصل عبارت لاتين به صورت كامل و معادل فارسي آن در مكان مشخصي از سايت (مانند بنر) ذكر گردد (10)

استفاده مناسب از آيكن‌هاي زيبا و با كيفيت جهت راهنمايي بهتر بازديدكنندگان (5)

فرمت تصاوير استفاده شده بايد Jpg يا png و با حجم بسيار پايين باشد (5)

50

 

12

فرمت، حجم و تاریخ فایل‌های قرارداده شده قید شده باشد و در جهت استفاده بهتر بيننده، تا آنجا كه ممكن باشد حجم فايل‌ها كم باشد (10)

هر مطلبي (ايجاد يا ويرايش در وب، تصويب يا ابلاغ) كه در جايگاه قرار مي‌گيرد بايد داراي تاريخ باشد و رعايت اين موضوع بر وجود عناوين "بايگاني" يا "آرشيو" اولويت دارد (10)

20

 

13

امنیت: (دو مورد زیر در صورت صلاحدید ارزیاب با هماهنگی مسئول سایت انجام می شود)

اعمال استانداردهای امنیتی بر روی سرور (اعم از فایروال، آنتی ویروس، بستن پورت های غیرمجاز و...) (25)

CMS مورد استفاده باید دارای حداقل استانداردهای امنیتی باشد (25)

50

 

مجموع امتیاز:

600

 

 

خدمات الكترونيكي

ردیف

شـــــــــــرح

امتیاز

نمره

1

فرم های الکترونیکی ارسال شده باید توسط کد رهگیری قابل پیگیری باشد

40

 

2

وجود يك لينك واضح و مشخص با عنوان خدمات الكترونيكي در صفحه اصلي وب سايت

30

 

3

فهرست عناوین مصوب خدمات الكترونيكي در صفحه ايجاد شده

40

 

4

وجود بخش "مشاهده قبض" صرفاً براي شركت‌هاي توزيع برق و آبفاي شهري و روستايي

10

 

5

خدماتي كه فقط اطلاع رساني شده (به ازاي هر خدمت 1 امتياز) (ملاک کافی بودن اطلاعات و راهنمایی کامل مشترکین است)

60

 

6

خدماتي كه بصورت تعاملي ارائه شده (به ازاي هر خدمت 3 امتياز) (ملاک صحت ارائه خدمات است)

100

 

7

خدماتي كه بصورت تراكنشي ارائه شده (به ازاي هر خدمت 6 امتياز) (ملاک صحت ارائه خدمات است)

120

 

مجموع امتیاز:

400

 

امتیاز کل (مجموع دو بخش عمومي و خدمات الكترونيك):

1000

 

 

 

منابع:

-          بخشنامه‌هاي ارزيابي وب‌سايت‌ها از طرف رياست جهموري

-          بخشنامه‌هاي ارزيابي وب‌سايت‌ها از طرف وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات

-          مصوبات كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات صنعت آب و برق

-          دستورالعمل ضوابط وب‌سايت‌ها و پرتال‌هاي دستگاه‌هاي حاكميتي جمهوري اسلامي ايران

-          ضوابط و استانداردهاي بين‌المللي وب‌سايت‌ها

-          معيارهاي ارزيابي شركت‌هاي مادرتخصصي وزارت نيرو