آيين‌نامه‌ها

معیارهای ارزیابی وب‌سایت‌های شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نيرو - نسخه 7 - اسفند 97
1398/01/06

عنوان سایت:                                            آدرس URL:                                             نام متولي:

رديف

عنوان

توضيحات

وزن

امتياز

1

رابط کاربری[1]

 

 

 

1-1

سازگاري با مرورگرهاي رايج به صورتي‌كه وب‌سايت در همه مرورگرها به يك شكل واحد مشاهده شود

حداقل چهار مرورگر زير:

Internet Explorer ( ), Opera ( ), Fire Fox ( ), Google Chrome ( )

5

 

2-1

طراحي واكنش‌گرا[2] براي قالب (براي كليه صفحات سايت و زيرسايت‌ها)

در جهت نمايش صحيح سايت در نمايش‌گرهاي با سايز مختلف (مانيتور، موبايل، تبلت) - سيستم عامل هاي Android و IOS

10

 

3-1

كاربرپسندي و جذابیت دیداری

ترکیب رنگ‌های متناسب با موضوع و عنوان سایت، جداول، اشکال، متون، تصاویر، طراحي و چيدمان صفحة اصلي

20

 

4-1

طراحي يك قالب[3] ثابت در كل وب‌سايت

در صورت استفاده از مدل Tabular در صفحة اصلي، حداقل سرصفحه[4] (Banner) و پاصفحه[5] در كليه صفحات يكسان باشد

10

 

5-1

تغيير چيدمان اجزاي اصلي وب‌سايت مانند بنر و منوها براي زبان دوم

براي مثال منوي اصلي براي زبان فارسي، سمت راست و براي انگليسي، سمت چپ قرار گيرد

5

 

6-1

استفاده از طرح و شماي مشابه در وب‌سايت‌هاي چند زبانه

براي ساير زبان‌هاي سايت، از تمپليت مشابه (با رعايت بند فوق) زبان اصلي استفاده گردد

5

 

7-1

طراحي صفحة اصلي با اسكرول ارتفاعي، مشروط بر استفاده از آيكن‌ها و كادرها، عناوين و منوهاي بزرگ و مناسب جهت استفاده ساده‌تر و كليك در كليه نمايشگرهاي لمسي

براساس آخرين استاندارد سئو[6]، (در اين حالت عدم وجود اسكرول افقي همچنان مدنظر است)

15

 

8-1

استفاده از فونت‌هاي با استاندارد يوني‌كد[7] و خوانا

مانند Tahoma با سايز مناسب (در سايز Small و يا Point 12 و يا 13px)

5

 

9-1

رنگ‌هاي استفاه شده در قالب و متون بايد متناسب با موضوع وب‌سايت باشد

- به دليل جايگاه وب‌سايت به عنوان انتشار دهنده محتواي معتبر، مجاز به استفاده هر رنگي در قالب وب‌سايت نيستيم

- همچنين از تعدد زياد رنگ‌ متن در يك صفحه پرهيز شود

5

 

10-1

تمايز رنگ بين متن و زمينه

رنگ متون و آيكن‌ها با زمينه صفحه تمايز داشته باشد تا خواندن و مشاهده آن براي افراد (خصوصاً كم‌توان) راحت باشد

10

 

11-1

از Bold و Italic نمودن فقط براي عناوين كوتاه استفاده شود

 

5

 

12-1

استفاده مناسب از جلوه‌هاي رسانه‌اي

در صورت استفاده از تصاوير و Flash، با ابعاد مناسب، كم حجم و نيز مرتبط با موضوع فعاليت وب‌سايت استفاده شده باشد

10

 

13-1

ارائه كليه مطالب توسط متن (html) بوده و در صورت لزوم امكان دانلود فايل (با فرمت Doc, pdf) در كنار متن

در صورت عدم نياز به استناد، از تصوير متن استفاده نگردد

10

 

14-1

فعال بودن كليك راست

اين قابليت امكان كپي كردن متن را به بيننده خواهد داد

5

 

15-1

نسخه قابل چاپ براي كليه صفحات

 

10

 

16-1

فيلترگذاري اختصاصي دربخش‌هاي داراي تعدد اسناد

در جهت سهولت دسترسي به اطلاعات در بخش‌هايي مانند قوانين و مقررات بتوان بر اساس آيتمي مانند تاريخ يا موضوع فيلتر يا مرتب سازي کرد (تفاوت فيلتر با جستجوي پيشرفته در اين است كه فيلتر فقط اطلاعات همان بخش را نمايش مي‌دهد)

5

 

17-1

ايجاد بخش اختصاصي براي افراد كم‌توان

توسط يك آيكن واضح و مشخص، كاربر به صفحه مخصوص افراد كم توان راهبري شود كه شامل اطلاعات عمومي سازمان (با محتواي بندهاي ¤ و £) با فونت درشت و امكان پخش صوت مربوطه باشد

10

 

18-1

(فرم) - مشخص بودن فیلدهای اجباری در فرم‌هاي الكترونيك

مشخص بودن فیلدهای اجباری با ستاره یا ذکر کردن

5

 

19-1

(فرم) - توضيح متني نحوه تكميل هر فيلد

هدف از اين امكان راهنمايي كاربران است كه مي‌تواند به دو صورت داخل[8] فيلد و بيرون فيلد نمايش داده شود

5

 

20-1

(فرم) - پيغام خطاي مجزا براي هر فيلد

براي مثال در صورت اشتباه وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل نامعتبر، اعلام خطا نماید

5

 

21-1

(فرم) - امکان پرکردن فيلدها با لغات پیشنهادی خودکار برای یکپارچکی پایگاه داده­ها

استفاده از ليست کشویی، راديويي و يا چند گزينه‌اي

5

 

22-1

(فرم) - امكان مشاهده فرم تكميل شده قبل از ارسال نهايي

جهت اطمينان بازديدكننده از صحت اطلاعات

5

 

23-1

(فرم) - امكان اخذ خروجي فايل از فرم تكميل شده

خروجي‌ها مي‌توانند با فرمت‌هاي اكسل، ورد يا پي‌دي‌اف باشند

5

 

24-1

(فرم) - نمونه فرم پر شده و راهنماي نحوة تكميل فرم

قبل از ورود به فرم اصلي به صورت متن يا فايل راهنما با فرمت Doc يا PDF

15

 

2

نحوه پیمایش بين صفحات[9]

 

 

 

1-2

انتخاب آدرس[10] مناسب براي دامنه

متناسب با موضوع، كوتاه و ساده

10

 

2-2

وجود نقشه سایت يا فهرست موضوعي

نمايش كليه سطوح (حداقل سه سطح) در نقشه سايت

5

 

3-2

تناسب عمق وب‌سايت

بازديدكننده حداكثر با سه كليك به صفحة مورد نظر دست يابد.

10

 

4-2

عناوين اصلي منو حداكثر مي‌توانند داراي دو زيرمنو باشند

اين بند، مربوط به بررسي ظاهر منوها بوده و ارتباطي با بند "عمق وب‌سايت" ندارد

10

 

5-2

امکان دسترسی به صفحه اصلي سایت از همه صفحه‌ها

حداقل به يكي از شيوه‌هاي زير:

-    مشاهده عنوان "صفحه اصلي"در همه صفحات و در يك جاي واحد

-    لينك بودن آرم شركت (موجود در بنر) به صفحه اصلي

5

 

6-2

ناوبري مناسب در همه صفحات

مشخص بودن مكان فعلي بازديدكننده در هر نقطه[11] و وجود پيوند به يك صفحه بالاتر

5

 

7-2

دسترسي مستقيم به صفحات و بخش‌هاي مهم جايگاه از صفحة اصلي

بيننده به راحتي بتواند به بخش‌هاي مهمي مانند خدمات الكترونيك، قوانين و مقررات و...  دست پيدا نمايد. اين عناوين مي‌توانند يكي از عناوين منوي اصلي بوده و يا توسط آيكن‌هاي مشخص و با كيفيت و طراحي مناسب جهت راهنمايي بهتر تحقق پذيرد

5

 

8-2

بيننده بايد به راحتي، بدون فكر و تحليل به مطلب مورد نظر دست يابد

اين عبارت برگرفته از كتب معتبر بين‌المللي بوده و عبارت "بدون فكر و تحليل" در وب‌سايت‌هاي معروف دنيا كاملاً موضوع جاافتاده‌اي است

10

 

9-2

جستجوی ساده

كليه محتواي سايت بايد در اين بخش قابل جستجو باشد

5

 

10-2

جستجوي پيشرفته

امكان فيلترگذاري براي كل محتواي وب‌سايت (امکان ترکيب کردن همزمان چند فيلتر)

5

 

11-2

لينك‌هاي خارجي (بجز صفحات داخلي خود وب‌سايت) در صفحة جديد باز شوند

اين امكان باعث مي‌شود تا بيننده از صفحة مورد بازديد خارج نشود

نكته: كليه URLهاي درج شده در اين بخش بايد لينك به همان آدرس بوده تا بيننده نياز به كپي كردن آدرس در مرورگر را نداشته باشد

5

 

12-2

عدم وجود لينك‌هاي غيرفعال (داخلي و خارج جايگاه)

عدم وجود پيوندهايي با نشاني اشتباه يا نشاني‌هايي که قبلا فعال بوده واکنون غیرفعال شده است

10

 

13-2

معرفی آدرس جايگاه‌هاي اينترنتي

دستگاه‌هاي بالادستي، زيرمجموعه، وب‌سايت‌هاي همكار و مرتبط (سازمان‌های غیروابسته) با دسته‌بندي مناسب و مجزا

5

 

14-2

لينك به فهرست وب‌سايت‌هاي صنعت آب و برق - موجود در پرتال وزارت نيرو به آدرس www.moe.gov.ir 

به دليل تغييرات مستمر آدرس شركت‌هاي مرتبط با صنعت آب و برق، لينك به پرتال وزارت نيرو به عنوان مرجع

10

 

15-2

معرفي لينك عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي داراي مجوز

وجود كانال اطلاع‌رساني در شبكه‌هاي اجتماعي داراي مجوز

5

 

16-2

درج حداقل 100 عبارت و كلمه كليدي (كليدواژه[12])

ارزيابي اين مورد، بعد از هماهنگی با مسئول وب‌سايت و گرفتن دسترسي به پنل CMS انجام می‌شود

20

 

3

محتوا[13]

 

 

 

1-3

پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران

1-       سرخ بودن رنگ آرم "ا..." وسط پرچم از الزامات است

2-       در اندازه‌هاي كوچك، نمايش تعداد صحيح  ا... اكبرها الزامي نيست

3-       نمايش پرچم به صورت مواج (موج‌دار) نيز مورد قبول است

4-       از اجزاء تمپليت بوده تا در كليه صفحات قابل مشاهده باشد

پرچم جمهوري اسلامي داراي شرايط و مشخصات الزامي است كه در برخي جايگاه‌ها رعايت نمي‌شود. (براي مثال آرم ا... وسط پرچم با رنگي غير از قرمز نمايش داده شده است)

آيتم‌هاي اصلي و استاندارد پرچم جمهوري اسلامي ايران:

1- سه رنگ، از بالا به پايين به ترتيب سبز، سفيد، سرخ

2- آرم به رنگ سرخ و در وسط ناحيه سفيد

3- 11 ا... اكبر در حاشيه پايين رنگ سبز

4- 11 ا... اكبر در حاشيه بالاي رنگ سرخ

مرجع: سايت سازمان استانداردhttp://www.isiri.gov.ir/portal/files/std/1.htm

10

 

2-3

بنر وب‌سايت شامل نام كامل شركت، آرم و URL باشد

اين موضوع شامل كليه زبان‌هاي وب‌سايت است و عبارت كامل لاتين حروف اختصار استفاده شده در URL يا نام انگليسي شركت نيز در بنر درج گردد. درج URL در بنر باعث مي‌شود تا در صورت ذخيره يا پرينت هر صفحه از جايگاه، آدرس جايگاه نيز قابل مشاهده باشد.

10

 

3-3

گويا و واضح بودن متون و محتواي مطالب

در اين بند انشاء متون مورد ارزيابي قرار گرفته به صورتي كه ابهامي براي بيننده باقي نماند و بدون نياز به تماس تلفني يا مراجعه حضوري به هدف خود برسد

10

 

4-3

پوشش و جامعيت اطلاعات و مطابق بودن محتوا با هدف و ماموريت وب‌سايت

اين بند متون و محتوا را در حالت كلي ارزيابي مي‌كند و انشاء متون را بررسي نمي‌كند

10

 

5-3

استفاده از عناوين مرتبط، گويا و قابل فهم

گروه‌بندي و دسته‌بندي مناسب منو‌ها، مطالب و موضوع‌هاي موجود در وب‌سايت با هدف هدايت بهتر بيننده

10

 

6-3

تطابق عنوان با محتواي هر صفحه

 

10

 

7-3

سلسله مراتبي بودن محتوا

زيرعنوان‌ها و زيرمنو‌ها كاملاً مرتبط با عنوان اصلي بوده و بيننده به راحتي بتواند پيش‌بيني عناوين زيرين را بنمايد

10

 

8-3

عدم وجود مطالب (از جمله اخبار، مقاله، ارائه مطلب و...) سایر وب‌سايت‌های نامرتبط

كپي كردن مطالب نامرتبط با موضوع وب‌سايت و بارگذاري فايل‌هاي توليد شده توسط ساير وب‌سايت‌ها در وب‌سايت شركت، از مصاديق اين بند است. (در صورت لزوم مي‌توان در بخش پيوندها لينك صفحات مورد نظر را قرار داد) در صورت مرتبط بودن منبع مطالب بايد ذكر گردد

10

 

9-3

¤ معرفی کامل سازمان

شامل: آرم، شرح وظایف کلی، تشکیلات و ساختار سازماني، هدف، سياست، خط مشي، ماموريت، چشم انداز، نوع فعاليت، خدمات مرتبط با موضوع وب‌سايت و معرفي واحدهای وابسته

ساختار سازماني به صورت ابرمتني[14]يا فراپيوند[15] درج شده باشد و حتي‌المقدور از تصوير چارت استفاده نگردد

10

 

10-3

£ اطلاعات تماسِ موارد زير:

- شركت ارزيابي شونده

- مديران صاحب مسئوليت و پاسخگوي شركت و چگونگي تعيين وقت ملاقات

- مسئول بارگذاري محتواي وب‌سايت

- سازمان‌هاي بالادستي، زيرمجموعه و همكار

A.      اطلاعات تماس فردي

نام و نام خانوادگي، سمت، موضوع پاسخگويي (بازديد كننده بايد بداند در چه موضوعي مي‌تواند با فرد مورد نظر تماس بگيرد)، آدرس پستي (كامل و شامل كدپستي، نام ساختمان، پلاك، طبقه، شماره يا عنوان اتاق)، شماره تلفن مستقيم و داخلي (اعلام كد يا پيش‌شماره شهرستان)، پست الكترونيك سازماني و نمابر

B.      اطلاعات تماس شركت

شماره تلفن‌خانه، گويا، نمابر، آدرس پستی، پست الکترونیک، ساعات كار و ايام تعطيلات دستگاه، تصوير نقشه دسترسي به آدرس، تصوير ساختمان و سردرورودي، نحوه دسترسي به حمل و نقل عمومي و يا پاركينگ‌ها، آدرس الكترونيكي وب‌سايت (اعلام آدرس وب‌سايت در اين بخش جهت تكميل اطلاعات ارائه شده به بازديد كننده بوده و ارتباطي به بخش پيوندها ندارد)

جهت جلوگيري از هجوم ايميل‌هاي تبليغاتي و هرزنامه[16]، اعلام پست الكترونيك با فرمت غير قابل شناسايي توسط ربات هاي الكترونيك باشد مثال: name(at)site.ir

20

 

11-3

وجود دو عنوان "تماس با ما" و "دربارة ما"

با محتواي بندهاي ¤ و £

به جاي كلمه "ما" عبارت‌هايي همچون "شركت"، "سازمان" يا "موسسه" نيز مورد قبول است

5

 

12-3

مشاهده دو عنوان "تماس با ما" و "دربارة ما" به صورت مستقل و در بخش مشخصي از وب‌سايت (هيچكدام در زيرمنو نبوده، زيرمنوي يكديگر نيز نباشند)

بعضاً مشاهده شده در برخي وب‌سايت‌ها اين دو عنوان در دو بخش متفاوت يكي در منوي بالا و ديگري در منوي سمت راست- درج شده‌اند و بيننده به راحتي قادر به مشاهده آنها نيست

5

 

13-3

اخبار، رویدادها، اطلاعیه‌ها، فعالیت‌ها و تصمیم‌هاي مسئولان دستگاه

با ذکر تاریخ رخداد و در صورت استفاده از اخبار مرتبط سايت‌هاي معتبر، ذكر مرجع الزامي خواهد بود

5

 

14-3

وجود نسخه RSS

RSS فقط برای بخش خبر (رويدادها، اطلاعيه‌ها و...) مورد نياز است

5

 

15-3

اطلاعات آماری مربوط به آن دستگاه

در بخش مستقل، عنوان مشخص و ذکر تاریخ استخراج

10

 

16-3

مجموعه قوانین، مقررات، آئین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و ضوابط

با ذكر تاريخ تصويب سند (در اين بند برخلاف اخبار، تاريخ تصويب ذكر شده در سند مد نظر است). در صورت تعدد عناوين، اسناد اين بخش در دو دسته‌بندي موضوعي و نوع سند ارائه گردند

15

 

17-3

وجود بخش‌هايي مانند نشريه، مقاله، گزارش و برنامه‌هاي جاري و آتي

با ذكر تاريخ توليد. در صورت تعدد عناوين، اسناد اين بخش در دو دسته‌بندي موضوعي و نوع سند ارائه گردند

10

 

18-3

توليد محتواي جديد و منحصر به فرد (از استانداردهاي موكد سئو و الكسا[17])

اين مورد شامل كل وب‌سايت مي‌باشد خصوصاً بخش‌هايي مانند مقاله، مگر در مواردي مانند قوانين و مقررات كه الزاماً نمي‌تواند توليد شركت باشد

10

 

19-3

وجود بخش گالري تصاوير با ذكر تاريخ

دسته‌بندي مناسب، انتخاب عناوين كلي و نيز توضيح مختصر براي هر عكس در اين بخش از اهميت خاصي برخوردار است

5

 

20-3

براي هر فايل قابل دانلود، فرمت، حجم و تاریخ فایل‌های قرارداده شده قید شود

در جهت استفاده بهتر بيننده، تا آنجا كه ممكن باشد حجم فايل‌ها كم باشد، براي تصاوير نيز از فرمت هاي PNG, JPG, GIF استفاده گردد

10

 

21-3

هر مطلبي كه در جايگاه قرار مي‌گيرد بايد داراي تاريخ باشد

بيننده به راحتي بايد از تاريخ درج مطالب وب‌سايت آگاهي يابد، حتي مطالبي كه گذر زمان از اهميت و اعتبار آنها كم نمي‌كند

5

 

22-3

به‌روزرسانی مستمر وب‌سايت (اين امر بايد هميشگي و مستمر بوده و درج مطلب در زمان‌هاي با فواصل مختلف باعث افت رنك الكسا خواهد شد)

بيننده با يك نظر، پويايي و به روز بودن وب‌سايت را متوجه شود. اين موضوع مي‌تواند از تاريخ درج شده براي اخبار، قوانين و مقررات و ساير بخش‌هاي فوق الذكر استنباط شود

5

 

23-3

عدم استفاده از واژگان بيگانه براي كلماتي كه معادل فارسي آن وجود دارد و نيز عدم وجود غلط املايي

 

5

 

24-3

عدم وجود تبليغات نامرتبط، پنجره‌هاي بازشونده خودكار و ناخواسته [18]

عدم استفاده از نوشتارها و گرافیک‌های متحرک، موسیقی

اين بند شامل اسلايدر نمي‌شود

5

 

25-3

وجود نسخة انگليسي

حداقل محتوا در نسخة انگليسي، بايد شامل بخش معرفي شرکت و اطلاعات تماس ذكر شده در بندهاي ¤ و £ باشد

10

 

26-3

اطلاعات تكميلي بخش انگليسي

وجود اطلاعات تكميلي فراتر از بند فوق (امتياز اين بند بسته به ميزان ترجمه از بخش‌هاي فارسي يا درج مطالب جديد مورد نياز مخاطب محاسبه خواهد شد)

60

 

27-3

درج شعار سال

شعار سال از اجزاء تمپليت بوده تا در كليه صفحات قابل مشاهده باشد. درج شعار سال در زيرسايت‌هاي شركت اجباري نيست

5

 

28-3

عدم استفاده از عناوين "بايگاني" يا "آرشيو"

قديم يا جديد بودن مطالب امري نسبي است. مطلبي كه از ديد شركت قديمي شده و در آرشيو قرار مي‌گيرد، ممكن است از ديد بازديد كننده جايگاه جديد باشد. لذا استفاده از اين دو عنوان فقط در شرايط خاص كه جايگزيني ندارد توجيه خواهد داشت

10

 

29-3

غيرفعال بودن كليك در صفحات والد

معمولاً در منوهايي كه داراي زيرمنو هستند اطلاعات در زيرمنوها درج مي‌گردد، بنابراين صفحات والد، بدون محتوا بوده و نبايد قابليت كليك داشته باشند

10

 

30-3

عدم وجود صفحات بدون محتوا و مطالب تكراري

 

20

 

31-3

درج تیتر مناسب از آدرس پایگاه اطلاع‌‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، پرتال ملي و استاني و ساير لينك‌هاي بخشنامه‌اي، در نقطه‌ای مناسب در صفحه اصلی سایت

درج اين لينك‌ها براي زيرسايت‌ها نياز نيست

5

 

32-3

(زيرسايت) - وجود زيرسايت

گستردگي مطالب و نياز به وب‌سايت تخصصي، سازمان را به سمت ايجاد زيرسايت سوق مي‌دهد كه در اين صورت بايد موارد مرتبط زير لحاظ گردد

10

 

33-3

(زيرسايت) - كليه زيرسايت‌ها بايد از يك قالب با چارچوب واحد استفاده نمايند

در شركت‌هاي داراي زيرسايت، سايت اصلي شركت مي‌تواند به مثابه ويترين عمل كرده و در طراحي قالب، تفاوت‌هاي عمده‌اي با زيرسايت‌ها داشته باشد.

رنگ زيرسايت‌ها مي‌تواند با يكديگر متفاوت باشد.

10

 

34-3

(زيرسايت) - كليه مطالب و محتواي هر زيرسايت بايد كاملاً تخصصي و صرفاً پيرامون موضوع وب‌سايت باشد

از پركردن بي‌مورد محتواي زيرسايت و كپي مطالب از ساير سايت‌ها جداً پرهيز شود

5

 

35-3

(زيرسايت) - لينك به پرتال اصلي شركت

از هر زيرسايت به صورت آيكن واضح و مجزا

10

 

36-3

(زيرسايت) - وجود بخش پيوندها جهت معرفي سايت‌هاي مرتبط با موضوع تخصصي همان زيرسايت

 

5

 

37-3

(زيرسايت) - مجزا بودن وب‌سايت خبري از وب‌سايت اصلي شركت

در جهت استفاده بهتر بازديدكننده از امكانات وب‌سايت اصلي، وب‌سايت خبري به صورت يك زيرسايت با فرمت http://news.site.ir ايجاد شود

20

 

38-3

(زيرسايت) - آدرس زيرسايت بايد با فرمت http://name.site.ir باشد

فرمت مذكور به دليل سهولت اعلام عمومي و استفاده آسانتر كابران، بر فرمت http://www.site.ir/name اولويت دارد

10

 

39-3

ایجاد قسمت‌های جدید، ابتکار و خلاقیت

اين بند مي‌تواند در تمامي بندها، مانند طراحي نيز ارزيابي گردد

5

 

4

مديريت کاربران[19]

 

 

 

1-4

شمارشگر مراجعان براي هر صفحه